Loading...

Blog

Een blog over taal- en spelfouten

Over veelgemaakte fouten gesproken. Ik weet het nog goed. Als klein ventje op de tennisbaan schreeuwend richting mijn trainingsmaatje: “Ik ben veel beter als jou”. En ja hoor, daar kon Pietertje, met dat kleine brilletje op zijn neus, natuurlijk mooi op reageren: “Het is, dan jij”. Man, man man, wat vond ik dat irritant. Achteraf gezien ben ik blij dat hij mij even voor schut zette. Ik heb deze fout dan ook geen tweede keer gemaakt. Ik betrap mijzelf er weleens op dat ik, niet te vaak, zelf dat vervelende Pietertje ben. Misschien zijn ze me later ook wel dankbaar.

HOE ERG IS HET EIGENLIJK OM EEN FOUTJE TE MAKEN IN TEKSTEN?

Taalfouten komen vaker voor dan 😉 je denkt. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een foutje in een tekst ook. Maar liefst 72 procent van de hoogopgeleide Nederlanders zien regelmatig op hun werk spel- en taalfouten voorbij komen. Volgens een gepubliceerd onderzoek op Nu.nl van het taalinstituut ‘Taal in bedrijf’ blijken driekwart van de hoogopgeleiden zich te irriteren aan spelfouten. Zij willen zelfs geen zakelijke relatie met bedrijven die af en toe foutjes maken. Mmm…misschien toch maar een tekstschrijver inhuren?

‘DE MEISJE’ EN ‘HET BEDRIJF VERBIND’

Welke fouten mogen we zeker niet maken? ‘De meisje’ klopt inderdaad niet, het is ‘het meisje’. Was het je wel opgevallen dat het bedrijf verbind, ook niet goed is? Het moet zijn: het bedrijf verbindt. ‘De meisje’ krijgt een veel zwaarder negatief oordeel dan ‘het bedrijf verbind’. Ik ben benieuwd of het jou was opgevallen?

EEN KLEIN BEETJE LOMP

Goed. Er worden spel- en taalfouten gemaakt. Wellicht zouden we elkaar iets vaker moeten corrigeren. Maar, dan ben je een onaangenaam mens. Zelfs een beetje lomp, volgens onderzoekers van de Universiteit van Michigan. De onderzoekers lieten 83 proefpersonen, meerdere e-mails doorlezen. In sommige mails zaten veel typefouten en grammaticale fouten, anderen waren foutloos. Na het lezen van de mails werd de proefpersonen gevraagd wat ze van de teksten vonden. De proefpersonen mochten de schrijvers beoordelen op onder meer intelligentie en vriendelijkheid.  De proefpersonen die als minder aardig bekendstonden, ergerden zich veel meer aan de fouten in de mails en benoemden dat ook. Vooral de grammaticale fouten zorgde voor veel ergernis bij deze onaangename types.

Volgens de onderzoekers kunnen deze mensen minder goed met afwijkingen omgaan en staan zij in het dagelijks leven te boek als minder vriendelijk en zelfs een tikkeltje lomp. Tja, moeten we de fouten accepteren? Laten we dan maar een klein beetje onaardig en een tikkeltje lomp zijn…..toch?

OP ZOEK NAAR ONLINE MARKETING WAAR MUZIEK IN ZIT?

Share: